gtkmm – exemple 3

Cet article fait parti d’un ensemble d’exemples et d’articles sur gtkmm consultables ici. Cet exemple montre comment créer un container (Gtk::Grid) pour y insérer des boutons dont un à cheval sur les deux autres:

capture

Téléchargement


Code source

main.cpp

#include 
#include 

int main(int argc, char* argv[])
{
	// Initialize gtkmm
	Glib::RefPtr app = Gtk::Application::create(argc, argv, "www.lucidarme.me");
	// Create the window
	mainwindow w;
	// Start main loop
	return app->run(w);
}

mainwindow.h

#ifndef MAINWINDOW_H
#define MAINWINDOW_H

#include 
#include 
#include 


// The class mainwindow inherits from Gtk::Window
class mainwindow : public Gtk::Window
{
	// Constructor and destructor
public:    
	mainwindow();
	virtual             ~mainwindow();

protected:
	//Signal handlers (run when the button are clicked)
	void                  on_button_1();
	void                  on_button_2();

	//Member widgets:
	Gtk::Button           button1;
	Gtk::Button           button2;
	Gtk::Button           buttonQuit;
	Gtk::Grid             mainGrid;
};


#endif // MAINWINDOW_H

mainwindow.cpp

#include "mainwindow.h"
#include 


// Constructor of the main Window (build ui interface).
mainwindow::mainwindow()
{
	// Initialize the main window
	this->set_title("Grid");
	this->set_border_width(10);

	// Create and connect the first button
	button1.add_label("Button 1");
	button1.signal_clicked().connect(sigc::mem_fun(*this,&mainwindow::on_button_1));
	mainGrid.attach(button1,0,0,1,1);

	// Create and connect the second button
	button2.add_label("Button 2");
	button2.signal_clicked().connect(sigc::mem_fun(*this,&mainwindow::on_button_2));
	mainGrid.attach(button2,1,0,1,1);

	// Create and connect the Quit button
	buttonQuit.add_label("Quit");
	buttonQuit.signal_clicked().connect(sigc::mem_fun(*this,&mainwindow::close));
	mainGrid.attach(buttonQuit,0,1,2,1);

	// Display the main grid in the main window
	mainGrid.show_all();
	add(mainGrid);
}


// Destructor of the class
mainwindow::~mainwindow()
{}


// Call when the first button is clicked
void mainwindow::on_button_1()
{
	std::cout << "Button 1" << std::endl;
}


// Call when the second button is clicked
void mainwindow::on_button_2()
{
	std::cout << "Button 2" << std::endl;
}

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *